baggrund for romanen
kunne skrive om begyndelsens what if?
I denne roman er jeg inspireret af: Carl Gustav Jung, Fjodor Dostojevskij, Samuel Beckett, Gabriel Garcia Marquez, Virginia Wolf, Albert Camus, Jeff Vandermeer, Orson Scott Card, Charles Dickens, John Donne, Goethe, Homer, Dante, Tolkien, Milne, Helen DeWitt, Søren Kierkegaard
hvordan kan man blive så sand som muligt samtidig med at man skriver en historie/fortælling?
(fra vibeke holsts hjemmeside) det er jo interessant.
hvordan kunne jeg pille myterne fra – finde ind bag det overfladiske og selve overfladen?
Bagsideteksten
Det evige øjeblik
Jeg er 45 og burde have tjek på alt – sådan tænker Emilie. Desværre har hun kun styr på elendighederne: sit endelige farvel til det højt elskede universitet, jobsamtalen der løb af sporet, tvangsauktionen der truer, og fraværet af kærlighed i sit liv. Den sent uddannede teologiske kandidat, eksistentialist og meget introverte Emilie befinder sig ved en skillevej, hvor livsvalg skal træffes. Hun er på dybt vand, har lyst til at flygte fra virkelighedens problemer, og beslutter at rejse til Paris for at finde klarhed omkring tanker og planer for den usikre fremtid.
Allerede under togrejsen begynder virkelighedens konturer at flyde sammen for Emilie, og da hun på opholdets sidste dag besøger Père Lachaise kirkegården, vendes hendes virkelighedsopfattelse helt på hovedet. Jim Morrisons gravsted bliver en portal til det fordums Paris, hvor Emilie udover Jim møder en række ikoniske personligheder fra litteraturen og teaterverdenen, og ikke mindst et par ukuelige formødre. Hermed begynder den egentlige rejse for Emilie, ind i en fremmed tid og med en anden identitet, hvor hun bliver viklet ind i et net af relationer og intriger.
Fortællingen udfolder et eksistentielt drama mellem frihed og fangenskab, godt og ondt, liv og død. Emilie får brug for al sin snarrådighed og humor for at klare sig. Undervejs må hun bekæmpe sine egne dæmoner og træffe svære, men nødvendige valg, inden hun kan hjælpe sig selv og andre.
Romanen er litterær fiktion på en delvis selvbiografisk baggrund. Magisk realisme med filosofiske og psykologiske træk. Kærlighedens mangfoldige former er til stede under overfladen bogen igennem. Forfatteren har selv illustreret bogen med 27 farvestrålende découpager med akvarel og mixed media. En flot visuel fremstilling af romanens særlige univers.